Tα χαμηλά επίπεδα της βιταμίνης D3 αυξάνουν τον κίνδυνο πρόκλησης νόσου του Alzheimer©

Tα χαμηλά επίπεδα της βιταμίνης D3 αυξάνουν τον κίνδυνο πρόκλησης  νόσου του Alzheimer©

 

H νόσος του Alzheimer είναι η συνηθέστερη μορφή άνοιας στους ηλικιωμένους και συνοδεύεται με προοδευτική νευροεκφύλιση του ανθρώπινου νεοφλοιού [1].

 

Δρ Δημήτριος  Ν. Γκέλης,

Ιατρός, Οδοντίατρος, Ωτορινολαρυγγολόγος, Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αθηνών, Δαμασκηνού 46, Κόρινθος 20100, τηλ. 2741026631, 6944280764, e-mail:

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.

www.gelis.gr,

www.gkelanto.gr,

www.allergopedia.gr,

www.orlpedia.gr

ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ:ΩΡΛ Αλλεργία, Εμβοές αυτιών, κακοσμία στόματος, Ροχαλητό, Βαρηκοία ,  Ίλιγγος, Διαταραχές οσφρήσεως και γεύσης, Διαταραχές της φωνής, ΩΡΛ ογκολογία, Γηριατρική

Προληπτική Ιατρική, Ιατρική Διατροφολογία, Συμπληρωματική Ιατρική, Περιβαλλοντική Ιατρική, Κόκκινο κρασί και Υγεία, Βιταμίνη D

Οι ασθενείς με νόσο του Αlzheimer έχουν υψηλή επίπτωση έλλειψης βιταμίνης D, η οποία σχετίζεται επίσης με χαμηλή ψυχική διάθεση και διαταραχή της γνωσιακής απόδωσης, στα ηλικιωμένα άτομα [1].


Η νόσος του Alzheimer είναι η κυριότρη αιτία άνοιας. Εκτός από την ελάττωση της χολινεργικής δραστηριότητας του εγκεφάλου, η νόσος του Alzheimer χαρακτηρίζεται επίσης από σημαντική γλουταμικεργική διεγερσιτοξικότητα, που οδηγεί σε θάνατο των νευρώνων, Διεγερσοτοξικότητα είναι η παθολογική διαδικασία, με την οποία παραβλάπτονται και φονεύονται νεύρα με το γλουταμικό ή παρόμοιες ουσίες. Ο θάνατος των νευρώνων  κλινικά χαρακτηρίζεται από απώλεια της ικανότητας για μάθηση και της μνήμης [2].

 

Ο Wang L, και οι συνεργάτες του στο Hussman Institute for Human Genomics, University of Miami Miller School of Medicine (1501) NW 10 Ave, Miami, Florida, USA επέδειξαν έναν ακριβή γονιδιακό μηχανισμό σηματοδότησης που εξηγεί πως τα χαμηλά επίπεδα βιταμίνης D αυξάνουν την ανάπτυξη των πρωτεινών του αμυλοειδούς, το οποόι σχετίζεται με τη νόσο του Alzheimer. Η μελέτη αυτή είναι σπουδαιότατη για τη Δημόσια Υγεία, αν λάβει κανείς υπόψη του  την επιδημία της γνωσιακής δυσλειτουργίας στους σύγχρονους ηλικιωμένους και την ευρέως διαδεδομένη έλλειψη της βιταμίνης D [3].


Οι παραπάνω ερευνητές παρατήρησαν τη γονιδιακή σηματοδότηση  σε σχέση με τον υποδοχέα της βιταμίνης D  σε 492 ασθενείς με όψιμη νόσο του Alzheimer  και τη συγκρίνανε με αυτήν 496 υγιών ατόμων, που χρησιμοποιήθηκαν ως μάρτυρες [3].


Εντοπίσανε ακριβή γονιδιακή σηματοδότηση που πηγαίνει παράδοξα στα νευρικά κύτταρα όταν οι οι υποδοχείς της βιταμινης D στερούνται ενεργοποίησης, πράγμα που έχει ως επακόλουθο τον αυξημένο σχηματισμό νευροϊνιδιακών συσσωματώσεων στον εγκέφαλο. Οι ίδιοι ερευνητές επέδειξαν επίσης ότι η συμπληρωματική χορήγηση βιταμίνης D3  καταστέλλει το σχηματισμό πρωτεϊνης του αμυλοειδούς [3].


Σύμφωνα με την ανακοίνωση των ίδιων ερευνητών, τα ευρήματά τους είναι σύμφωνα με τις επιδημιολογικές μελέτες στις οποίες περιγράφεται ότι η ανεπάρκεια της βιταμίνης D αυξάνει τον κίνδυνο ανάπτυξης νόσου του Alzheimer [3].


Σήμερα τα ηλικιωμένα άτομα συνιστάται να παίρνουν συμπληρωματική βιταμίνη  D3, δεδομένου ότι το δέρμα τους παρουσιάζει μείωση της ικανότητας φωτοσύνθεσης βιταμίνης D3, όταν εκτίθεται στην ηλιακή ακτινοβολία. H λήψη τροφών που περιέχουν βιταμίνη D3 (σολωμός, λιπαρά ψάρια, ενισχυμένο γάλα με βιταμίνη D3, κλπ) 

 

Βεβαίως δεν πρέπει να περιμένει κανείς να γεράσει για να πάρει συμπληρωματικά βιταμίνη D3, αφού είναι πλέον γνωστή η πανδημία έλλειψης και ανεπάρκειας βιταμίνης D3 σε όλες της ηλικιακές ομάδες του πληθυσμού. Όσο πιο γρήγορα ξεκινήσει κανείς να προστατεύει τη μνήμη του με σωστή δοσολογία βιταμίνης D3, από το στόμα, τόσο μεγαλύτερες πιθανότητες έχει να την διατηρήσει και κατά την έλευση του γήρατος. Η λήψη 1000-4000ΙU βιταμίνης D3 [D3-Gkelin drops] ημερησίως αρκούν για να δημιουργήσουν επαρκή επίπεδα >32ng/ml 25-υδροξυβιταμίνης D3 στον ορό, που είναι χρήσιμα για την προστασία κατά της νόσου του Alzheimer.

 

Τα φάρμακα που κυκλοφορούν σήμερα κατά της νόσου του Alzheimer, όπως η μεμαντίνη και οι αναστολείς της ακετυλχοληνεστεράσης, μπορούν και παροδικά να επιβραδύνουν την εξέλιξη της νόσου. Η συνδυασμένη όμως χορήγηση μεμαντίνης και βιταμίνης D3 μπορεί να δημιουργήσει αυξημένη προστασία κατά διαφόρων νευροεκφυλιστικών διαδικασιών που συνδέονται με τη νόσο του Alzheimer [4].

Βιβλιογραφία

1.Lu'o'ng KV, Nguyên LT. The beneficial role of vitamin D in Alzheimer's disease. Am J Alzheimers Dis Other Demen. 2011 Nov;26(7):511-20. Epub 2011 Dec 27.

2. Annweiler C, Rolland Y, Schott AM, Blain H, Vellas B, Beauchet O. Serum vitamin d deficiency as a predictor of incident non-Alzheimer dementias: a 7-year longitudinal study. Dement Geriatr Cogn Disord. 2011;32(4):273-8. Epub 2012 Jan 19.

3. Annweiler C, Beauchet O. Possibility of a New Anti-Alzheimer's Disease Pharmaceutical Composition Combining Memantine and Vitamin D. Drugs Aging. 2012 Feb 1;29(2):81-91.

4. Wang L, Hara K, Van Baaren JM, Price JC, Beecham GW, Gallins PJ, Whitehead PL, Wang G, Lu C, Slifer MA, Züchner S, Martin ER, Mash D, Haines JL, Pericak-Vance MA, Gilbert JR. Vitamin D receptor and Alzheimer's disease: a genetic and functional study. Neurobiol Aging. 2012 Feb 3.

 
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterΣήμερα161
mod_vvisit_counterΧτες207
mod_vvisit_counterΕβδομάδα161
mod_vvisit_counterΠροηγούμενη Εβδομάδα1455
mod_vvisit_counterΜήνας3353
mod_vvisit_counterΠροηγούμενος Μήνας4238
mod_vvisit_counterΣυνολικά48401